Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.03.2011 19:11 - Рисуването на икони като мисия в живота
Автор: lateto Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1174 Коментари: 0 Гласове:
2



  Ровейки се из Интернет попаднах на  рисувани икони. Порази ме топлината и любовта, която струеше от тях и въпреки безпристрастния монитор, пренасящ образи и информация, усетих как нещо трепна в душата ми. Не, това не е внушение… Потърсих името на автора и открих, че е жена. Съвсем млада и живее в Сливен. После видях и снимките й. Одухотворено лице на млада майка с дете. В това е разковничето, помислих си и не след дълго я открих. Седим с Живка Иванова в Арт-кафето на Мишо Тенев, тя се прехласва пред старинните предмети и като че последната й грижа е да говори за себе си… Жена-иконописец все още се среща рядко и на иконите би трябвало да пише „ изписа ръката на Живка…”, но разговорът тръгва в друга посока. Тя не говори за себе си, защото нямало нищо интересно. Виж, работата при иконописването е нещо, което ме порази, макар че самата аз съм прекарала не малко часове над изписване образите на светци. -Иконописването не е като да създаваш картина или друго произведение на изкуството, обяснява Живка. – Искам да направя нещата така, че да провокирам у човека желанието за молитва, да обърне душата си към Бога и Христос. -Сигурно си религиозна, а младите хора не са особено благосклонни към вярата в Бога? -Православна християнка съм и съм религиозна. Не е влияние на семейната среда. Баща ми е твърд атеист, а майка понякога ходи на черква. Но човек си носи вярата и търси истината. Аз я немерих в християнството. Търсех много отговори на различни въпроси и ги намерих там. -За теб кой е най-важният въпрос, на който намери отговора в религията? - За смисълът на живота, това е най-важният въпрос в християнството и отговорът е в доброто, във възкресението, да помогнеш на някого. Колкото повече чета, толкова повече отговори намирам, но и повече въпроси. Това ме кара да се чувствам човек. А иконописването предизвиква чувство и дава отговор в душата. -Порази ме светлината и топлотата, която струи от твоите икони, как пристъпваш към изписването им, те не са обикновено произведение на изкуството, а нещо много повече? -Първо изчиствам съзнанието си от всички проблеми и негативни мисли. Преди да пристъпя към работа, има специална молитва ,която се казва преди изписването на иконата, слушам църковна музика, опитвам се да мисля за светеца, за живота и делата му. Създавам си атмосфера. Рисуването на икони приемам като мисия и се страхувам да не оскверня образа с някоя негативна моя мисъл. Атмосферата е много важна! За църквите рисувам иконите по старите технологии, с естествени бои и материали. Всичко изисква много време. -Разбрах, че си иконописвала и в църкви, там работата ти по друг начин ли протича? В колко църкви си рисувала, случвало ли ти се е нещо интересно? -Да, там е по-друго. Естествено, че изучавам житията на светците, но после съобразявам кой как да е разположен, съобразно архитектурата на църквата. Когато това се получи, съм спокойна. Но ако съм се отчаяла, винаги идва знак и нещата се оправят. Работила съм стенописи във Велико Търново, в църквата Св. Троица в Сливен и в Чинтулово, в църквата Св. Пророк Илия. Точно там ми се случи нещо много интересно. Правех проекта и св. Илия трябваше да е с гарван. Докато го рисувах, един гарван наистина непрекъснато кръжеше в небето. Извиках съпругът ми да го види. Каза, че било случайност, но когато свърших работата си, гарванът отлетя. Е, може и да е случайност, но за мен не беше така. - Иконата носи нещо много повече от умението да рисуваш, тя провокира душата. Какъв смисъл влагаш ? -Християнството и иконописването са едно и също. Иконата излъчва божествена светлина и най-важното – любов. Иконата свързва човека с Бога, кара го да е част от образа, а светлината излиза отвсякъде. Рисувам възкресението, живото, а не мъртвило. Обикновеният портрет е едно, а иконата е възкръсналият образ, който ще живее винаги. Има още много въпроси, на които да си отговоря и всяка следваща композиция ме научава на нови неща. В храмовете трябва да има икони за целувание, да се поклониш пред тях. За съжаление много често вместо тях има серийно произведени рисунки, няма я душата там. Живка без четка за рисуване Пак се връщам към одухотвореното лице. Не е само от майчинството, не е само от усещането ,което дава рисуването на вечно живия дух на светеца. Струва ми се, че Живка наистина се е родила с такава мисия и това е дало отпечатък и на лицето й. Очите й излъчват топлина и любов. Не само към семейството, а към всичко живо. Но всекидневието е друго, животът ни заплита в сложни и понякога трудни хватки. Как живее Живка, иконописец къща не храни… Макар че греховните хора се обръщат за прошка и помощ към Бога. -Как живеете като младо семейство в Сливен? - Където и да живееш, трудности се срещат. А Сливен ми е роден град и за това ми е мил, но ми харесва представата за него...Има планина, има естествен живец, все още не е  пренаселен. Не обичам хаоса на големите градове.Жалко, че не се стопанисва добре и е съсипан. Накъдето и да погледнеш мизерия, грозотия, ама  тя и цялата ни държава е  такава. А аз харесвам реда, организираността, спокойствието. Не знам дали го има някъде! Тук няма къде да заведеш детето да играе, детските площадки са потрошени и неподържани, а между другото навсякъде никнат строежи. -Много млади хора напуснаха страната, на вас не ви ли е минавало през ума да заминете? -Преди исках да напусна страната, но аз съм против глобализацията. Тя  топи нациите, културите и създава нови. Не знам дали са по –добри, всичко  си има и друга страна, но  хубавото е, че може да пътуваш навсякъде.Така че, определено сега не искам да напускам.  Може би съм от малкото глупаци, които  искат да останат и да са част положителните промени, които ни очакват. Ако ми се наложи да замина, ще бъде само със семейството ми.Искам сега да живеем  по- добре! Това зависи от всички ни. ” Днес повсеместно човешкият ум започва насмешливо да не разбира, че истинското осигуряване на човека не е в личното му уединено усилие, а в общата човешка цялост”.Споделям това разсъждение на Достоевски, че промяната зависи от всички нас и за нея трябва да се потрудим. -За теб кое е добро и зло, какво е щастието? -Всеки човек носи в себе си по зрънце от добри и лоши човешки качества. Понякога проявява едни, понякога други, а друг път съвсем не прилича на себе си, без да е изменил нещо от същността си.  Затова мисля че, трябва да се стремим към придобиване на добродетели и да се борим със страстите ,злобата, лицемерието,егоизма... Ако за миг можем да си представим, че утре може да ни няма вече, може би не бихме правили много неща, всичко материално щеше да е излишно тогава щяхме да разберем какво и къде е щастието...За мен то е да си значим за някого/семейството, приятелите/и да оставиш нещо след себе си. Ех ,ако до всяко добро същество застане поне още едно...надявам се да се оправи сивият ни живот.Вяра, надежда, любов това ни остава... Латинка Минкова      



Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: lateto
Категория: Лични дневници
Прочетен: 257476
Постинги: 120
Коментари: 169
Гласове: 228
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930